13 Vedeckých objavov, ktoré priniesli ľudstvu novú nádej na život

Každý deň sme bližšie k vedecko-fantastickej budúcnosti. Vieme transplantovať ľudské bunky do nových vnútorných orgánov, vieme vynosiť zvieratá v umelých materniciach a pokúšame sa objaviť ďalšiu planétu, ktorá sa bude podobať Zemi.

Zdravanalada.sk pre vás zozbierala 13 najdôležitejších vedeckých objavov za posledných pár rokov.

13. Porazili sme Ebolu.

V roku 2016 vytvorila kanadská Agentúra verejného zdravia spolu s farmaceutickou spoločnosťou MSD vakcínu proti Ebole. Svetová zdravotnícka organizácia si myslí, že účinnosť tejto vakcíny je od 75 do 100%. Pravidlá sa po prvý krát za posledných 40 rokov zmenili a ľudia sú voči tomuto vírusu teraz oveľa odolnejší.

12. Vycestovali sme na Pluto.

Keď sa začalo tvrdiť o planéte Pluto, že by mohla byť planétou, na ktorú sa bude dať bez problémov lietať, spoločnosť NASA predstavila v roku 2006 novú misiu s názvom Nové Horizonty. Vesmírnej lodi Nové Horizonty trvalo 9 rokov, aby dosiahla svoj cieľ a urobila prvé farebné fotografie planéty Pluto a Charonu - najväčšieho mesiaca planéty Pluto. V Slnečnej sústave už teda nemáme žiadne nepreskúmané planéty.

11. Nahradili sme časti DNA.

Tím čínskych a amerických vedcov vedie štúdie s nástrojom na úpravu génov CRISPR-Cas9, ktorý ľuďom umožňuje vybrať nevyhnutnú časť DNA, pozmeniť ju a upraviť ju. Sme takmer na prahu toho, aby sme vedeli modifikovať genetické informácie človeka.

Pravdepodobne to pomôže lekárom vyliečiť ochorenia, ktoré zapríčiňujú zmeny v génoch.

10. Našli sa zvyšky starovekého človeka.

V roku 2013 zorganizoval profesor Lee Berger expedíciu do jaskyne Dinaledi a objavil 1 500 starovekých skamenelín.

Po úspešnom preskúmaní pozostatkov starovekého človeka, ktoré nazval Homo naledi, vyhlásil, že ide o prvé orgány ľudskej rasy. Títo ľudia žili asi pred 2-3 miliónmi rokov.

9. Vedci vytlačili tkanivo, ktoré dokáže zachrániť živé bunky.

Vedci z inštitútu Wake Forest na regeneratívnu medicínu vyvinuli metódu, ktorá dokáže ľuďom vytlačiť tkanivo. Bunky dali do nádoby s atramentovou náplňou a tlačiareň naprogramovali tak, aby ich v určitom poradí vytlačila. Najprv bolo použitie tejto technológie výzvou, pretože bunky kvôli nedostatku kyslíka a výživných látok odumierali. Tento vynález v budúcnosti pomôže vedcom vyvinúť končatiny aj vnútorné orgány.

8. Vytvorili sme antibiotiká, voči ktorým sa baktérie nevedia brániť.

Vedci zo spoločnosti NovoBiotic Pharmaceuticals vyvinuli zariadenie, ktoré sa umiestni do základu s baktériami žijúcimi v ich prirodzenom prostredí. Jedna z látok produkovaná baktériami sa ukázala ako veľmi účinná voči väčšine baktérií odolných proti antibiotikám. Látka sa nazýva teixobaktín. Táto zložka zabíja baktérie tým, že znemožňuje bunkovým stenám, aby sa rozkladali.

7. Prepojili sme spolu 4 potkanie mozgy.

Neurologickí vedci z univerzitného zdravotníckeho centra Duke spolu prepojili 4 mozgy dospelých potkanov. Táto vec, ktorú nazývajú "brainets" bola schopná spracovať predstavy, ukladať a skúmať informácie a dokonca predpovedať počasie. Výkon takéhoto "organického počítača" bol lepší ako celkový výkon každého mozgu.

Ako by ste sa cítili, ak by ste mali namiesto jedného mozgu mozog 4 ľudí?

6. Pokúsili sme sa zastaviť známky starnutia.

Skupina vedcov z univerzity v Stanforde vyvinula spôsob, ako predĺžiť ľudské teloméry, ochranné čiapočky na koncoch vlákien DNA do tak isto ako 1 000 nukleotidov. Čím je človek mladší, tým dlhšie teloméry má. Časom sa skracujú a človek starne. Tento proces starnutia dokážeme spomaliť, ak vedieme zdravý životný štýl, ale vedci zo Stanfordu zistili nové možnosti. Dokázali, že konce vlákien DNA, ktoré nazývame chromozómy, sa dajú modifikovať.

5. "Upravili" sme ľudské embryo.

27. Júla 2017 otvorili medicínski vedci v Portlande novú éru. Pomocou CRISPR sa im podarilo vymazať dedičné srdcové ochorenia, ktoré sa spájajú s ochoreniami srdca.

Teraz sú vedci schopní upraviť DNA vložením a náhradou častí a výmenou jej častí. Keďže vedci pred určitou úpravou vyskúšali veľmi veľa chemických kombinácií, ide o veľmi presný postup.

4. Parkúr učíme prostredníctvom umelej inteligencie.

Odborníci z Google’s AI pobočky DeepMind uverejnili článok zobrazujúci spôsob, ako učia Al zvykať si na nové meniace sa prostredie. 3 agentom (telo bez hlavy, telo so 4 nohami a 3D ľudská postava) sa podarilo učiť parkúr vo virtuálnom svete. Táto metóda vedcom umožňuje zmeniť správanie Al a učiť Al prispôsobiť sa na rapídne sa meniaci svet.

3. Rozhodli sme sa schladiť planétu.

Od roku 1980 sa teplota na zemi zvyšuje každých desať rokov o 1,1 °C. Podľa predpovede Spojených národov sa naša teplota o 100 rokov oteplí o 2,2 až 4,4 °C. Topenie ľadovcov zapríčiní zvýšenie hladiny morí, zaplavenie pobreží a rôzne globálne katastrofy. Ak berieme do úvahy všetky hrozby, členovia Spojených národov sa rozhodli uplatniť Parížsku zmluvu. V rámci tejto dohody sa krajiny zaviazali, že začnú s "dekarbonizáciou" ekonomiky, šetrením energie a zavádzaním technológií, ktoré sú šetrné voči prostrediu.

2. Vyvinuli sme umelú maternicu.

Tímu z Detskej nemocnice vo Filadelfii sa podarilo vyvinúť maternicu na záchranu predčasne narodeného jahniatka. V budúcnosti by pomocou tohto zariadenia mohli lekári predchádzať úmrtnosti a ochoreniam predčasne narodených detí pred 37 týždňom tehotenstva. Napriek tomu sa v dnešnej dobe nemôže použiť umelá maternica na udržiavanie predčasne narodených detí, pretože zariadenie nereprodukuje všetky podstatné znaky maternice a placenty, ktoré by dodávali ľudskému plodu kyslík a výživné látky.

1. Našli sme planétu, na ktorej by mohol fungovať život.

Vedci z Európskej organizácie pre astronomický výskum našli planétu LHS 1140b, na ktorej by mohol fungovať život. Leží v obytnej zóne práve 40 slnečných rokov od Zeme. Podľa predbežných výskumov planéta obieha okolo hviezdy, ktorá vyzerá ako červený škriatok a má všetky predpoklady, aby na nej fungoval život. Je skalnatá a na svojom povrchu dokáže zadržiavať atmosféru a možno aj tekutú vodu.

Sme na ceste do budúcnosti a veda je hlavným pohonom. Dúfame, že nám tento pohon pomôže objaviť ďalšie nové a úžasné veci.

Vedeli ste o týchto skutočnostiach? Ktorá z nich vás zaujala najviac?

Pozrite si fotografie na nature.com