17 Vedeckých objavov, ktorú môžu čoskoro zmeniť svet

Vďaka tisíckam vedcov z rôznych odborov sa náš svet čoraz viac blíži ku sci-fi budúcnosti, ktorú vidíme iba vo filmoch. Vedci nás nikdy neprestávajú prekvapovať - stále zverejňujú nejakú úspešné transplantácie alebo pošlú auto Tesla na obežnú dráhu.

Za niekoľko posledných rokov sa objavilo skutočne veľa nečakaných objavov pre nás všetkých. A to je aj dôvod, zdravanalada.sk pripravila zoznam najdôležitejších vedeckých objavov rokov 2017 a 2018, ktoré svet zlepšia.

17. Vedci pomohli nemobilným ľuďom znova začať chodiť.

Skupine neurofyziológov z Ruska a Spojených štátov amerických sa podarilo urobiť takmer nemožné: umožnili paralyzovanému človeku znova chodiť. Muž, ktorý bol niekoľko rokov paralyzovaný po tom, čo spadol zo snežného skútra, sa zúčastnil medzinárodného experimentu. Túto metódu použili vedci po prvý krát. Pacienta liečili elektrickými stimulátormi, ktoré boli pôvodne na iné účely - na uľavenie bolesti. Teraz vďaka elektrickej stimulácii, dokonca aj vtedy ak je poškodenie vážne, je možné pomôcť ľuďom znova chodiť. Podľa neurofyziológov trvala čiastočná rehabilitácia pacienta 44 týždňov. Teraz môže muž stáť a chodiť na bežiacom páse.

16. Prvé farebné rontgenové lúče v histórii

Vedci z Nového Zélandu urobili prvé 3D farebné rontgenové lúče v histórii. Nové zariadenie vymysleli na základe tradičných čiernych a bielych rontgenových lúčov použitím technológie nazvanej Medipix. Vďaka tejto technológii nazvali v roku 2012 v Large Hadron Collider častice "Higgs boson". Medipix funguje ako fotoaparát na vnútroatomárnej úrovni. Výsledkom je, že nám dáva vysokokontrastné zobrazenia. Na farebných rontgenových lúčoch možno jasne vidieť rozdiel medzi svalmi, kosťami a chrupavkami, vrátane veľkosti a polohy rakovinových nádorov.

15. Vedci vytvorili vestu, ktorá vás môže varovať pred srdcovým infarktom niekoľko dní vopred.

Inteligentná vesta vyzerá celkom jednoducho, ale vo vnútri sú špeciálne senzory a elektródy, ktoré umožňujú sledovať vaše vlastné EKG, zaznamenávať krvný tlak a srdcový tep. A toto všetko robí 24 hodín denne 7 dní v týždni. Ten, kto túto vestu vlastní, si môže na svojom smartfóne stiahnuť špeciálnu aplikáciu, kde sa ukladajú všetky údaje o funkciách srdca. Tvorca tohto vynálezu hovorí, že aplikácia môže určiť diagnózu a dokonca predpovedať vážne srdcové problémy, pretože môže zaznamenať abnormálnu aktivitu srdca pomocou EKG dva dni pred srdcovým infarktom. Vestu už úspešne vyskúšali aj na dobrovoľníkoch.

14. Izraelskí oční oftalmológovia vynašli očné kvapky, ktoré obnovujú očnú rohovku.

Viete si predstaviť, že v krátkej dobe už okuliare nebudú potrebné na úpravu zraku a ich prácu nahradia obyčajné očné kvapky? Na tomto objave pracuje skupina izraelských oftalmológov. Vedci už kvapky testovali na prasatách a výsledok bol neuveriteľný. Kvapky sú účinné v prípade ďalekozrakosti aj krátkozrakosti. A podľa vedcov môžu kvapky úplne nahradiť okuliare.

13. Čínski policajti majú teraz inteligentné okuliare s technológiou rozpoznávania tváre.

Na začiatku roku 2018 dali čínskym policajtom v Zhengzhou inteligentné GLXSS okuliare, ktoré majú systém rozpoznávania tváre. Môžu fotografovať, nahrávať video v HD kvalite a tiež zobrazujú informácie na šošovkách vďaka AR-technológii. Toto zariadenie už pomohlo zachytiť takmer 40 kriminálnikov. GLXSS stojí 635,-€, ale teraz si ho ešte nemôžete kúpiť na osobné použitie.

12. “Samoparkovacie" papuče od Nissanu

Teraz môžete zabudnúť na neustály problém stratených papúč, pretože Nissan prišiel s papučami na kolesách. Papuče majú motory a senzory založené na technológii ProPilot. Vďaka tejto technológii sa môžu tieto papuče vrátiť do vopred nastaveného miesta. Ktokoľvek chce, môže si tieto papuče vyskúšať v jednom z japonských hotelov.

11. V Číne úspešne otestoval lietajúci taxík.

Aerocar EHang 184 vyzerá ako dron, ale dokáže urobiť oveľa viac. Môže dopraviť 2 cestujúcich, s plnou nádržou môže vzlietnuť do výšky 15 km a môže sa pohybovať rýchlosťou 130 km/h. No najlepšia vec na Ehang 184 je fakt, že dokáže pracovať samostatne. Developeri si myslia, že obchodná verzia taxíka bude pracovať na princípe autopilota. Cestujúci mu bude musieť len ukázať konečný bod destinácie.

10. Umelá inteligencia chráni ľudstvo

V januári 2018 zverejnila žena z Argentíny na Facebooku správu, kde povedala zbohom svojim priateľom a príbuzným. K správe pridala aj veľmi silné lieky, ktoré chcela užiť. Jej správu sledovali algoritmy sociálnych médií, ktoré na tieto účely používa Al. Program poslal signál manažérom webstránky v Spojených štátoch a oni kontaktovali prvú pomoc v Buenos Aires. Záchranný tím našiel ženu v bezvedomí, ale podarilo sa im ju zachrániť.

9. Exokonštrukcia ruky, ktorú kontroluje mozog.

Inžinieri v École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) vytvorili prototyp exokostry ruky, ktorú môže kontrolovať mozog. Elektródy sú umiestnené na špeciálnej prilbe. V prvých verziách museli byť elektródy umiestnené pod pokožkou. Exokostru je ľahké kontrolovať a môže sa nastaviť v rámci niekoľkých minút. Zariadenie sa už testovalo na ľuďoch, ktorí utrpeli poranenie chrbtice alebo mali mŕtvicu. Teraz inžinieri exokostru zlepšujú, aby bola v masovej výrobe úplne dokonalá.

8. Testovanie vozidiel bez posádky.

Turisti aj miestni obyvatelia Paríža už môžu vyskúšať experimentálny minibus bez posádky s elektrickým motorom. V blízkej budúcnosti pravdepodobne zmenia pravidlá medzinárodnej premávky, aby sa zhodovali s vývojom bezposádkových vozidiel na cestách našej planéty.

7. Šifrovacia digitálna mena je novou súčasťou ekonomiky.

V roku 2017 zažila svetová ekonómia neočakávaný boom - zvýšila sa popularita šifrovacej meny. Napriek skutočnosti, že prvú a dobre známu šifrovaciu menu s názvom bitcoin vynašli v roku 2009, stala sa skutočne populárnou až minulé leto. Od augusta do decembra sa výmenný kurz veľmi rapídne menil, od 2 000 dolárov až po 20 000 dolárov a potom spadol na 6 500 dolárov za jeden bitcoin. Odborníci predpovedajú. že šifrovacia mena má vo svetovej ekonomike popri euru a doláru veľkú budúcnosť.

6. Výskumníci dokázali, že teória nášho pôvodu nie je pravdivá.

V roku 2017 urobilo ľudstvo veľký pokrok v samotnom učení. Dlhodobo sa verilo, že Homo sapiens pochádzal z iných druhov žijúcich pred 200 000 rokmi niekde vo východnej Afrike. Väčšina veľmi dobre známych antropologických aj archeologických teórií túto verziu potvrdila. Avšak v priebehu tohto leta uverejnila medzinárodná skupina vedcov v časopise Nature Magazine článok, kde našli pozostatky ľudí, ktoré sú staré viac ako 300 000 rokov. Títo ľudia žili na úplne inej časti afrického kontinentu. Výskumníci sú si istí, že ak by boli oblečení v moderných veciach, nikto by nebol schopný hovoriť o rozdiele. Tento objav dokázal, že teória, ktorej sme predtým verili, bola úplne nesprávna.

5. Astronómovia našli v našej Solárnej sústave predmet, ktorý sa nazýva Oumuamua.

Rok 2017 oplýval množstvom vedeckých výziev. Na Hawaii našli astronómovia jedinečný asteroid, ktorý nie je časťou našej Solárnej sústavy. Znamená to, že má pôvod niekde ďaleko v galaktickom vesmíre. Rýchlosť asteroida je pre naše Slnko príliš vysoká, aby ho dokázala pritiahnuť gravitácia. Niektorí vedci majú teórie, z čoho bol asteroid vyrobený živou vecou a tam je dokonca obrovský teleskop, ktorý sa pokúša zachytiť signály inteligentného života.

4. Čínski vedci naklonovali opicu.

Prvý úspešný klonovací experiment umožnil uskutočniť molekulárnym biológom 2 klony rovnakej opice. Opice s rovnakým DNA sa narodili u náhradnej matky. Experiment pomôže ľudstvu nájsť liek na rakovinu, vyhnúť sa geneticky zdedeným chorobám a klonovať vyhynuté zvieratá.

3. Genetická úprava pre liečbu pacienta.

V auguste 2017 zmenili bioinžinieri gény žijúceho človeka. Odborníci na Oregonskej univerzite sa po prvý krát pokúsili geneticky modifikovať embryo náhradou génu zodpovedného za vývoj infekčného srdcového ochorenia. Operácia bola úspešná. Ďalšej spoločnosti sa technológiou CRISPR podarilo operáciou zmeniť genóm na prasiatkach. Vďaka tejto operácii sa narodilo 37 úplne zdravých prasiat bez akýchkoľvek škodlivých vírusov v telách. No a nakoniec sa urobila genetická modifikácia aj na živom človeku. Išlo o 44-ročného pacienta, ktorý mal Hunterov syndróm. Vedci na výsledky liečby stále čakajú. Ak by boli pozitívne, doktori budú môcť čoskoro liečiť týmto spôsobom vážne ochorenia.

2. Vedci nájdu čoskoro liek na liečbu onkologických ochorení.

Moderní medicínski odborníci pracujú na spôsobe, akým by ľudia zabudli na slovo "rakovina". Samozrejme, že je možné rakovinu úplne vyliečiť, ale snahou je vymyslieť niečo, aby sme sa na rakovinu liečili ako na prechladenie. V roku 2017 sa niekoľko spôsobov s bojom proti rakovinovým bunkám testovalo, ale najpokrokovejšia metóda bola iba v prípade liečby rakoviny krčka maternice. Spermiu vyslali do postihnutých oblastí a výsledkom bolo, že viac ako 90% rakovinových buniek zmizlo. Táto metóda umožňuje pacientom, aby sa vyhli chemoterapii.

1. Prvá úspešná transplantácia hlavy

Určite budete súhlasiť, že to zneje ako hudba budúcnosti. Ale budúcnosť je v skutočnosti teraz. Preto sa to naši vedci snažia dokázať. Čínski chirurgovia pod vedením Sergia Canavero urobili prvú transplantáciu hlavy z jednej mŕtvoly na druhú. Operácia trvala 18 hodín a výsledkom bolo úspešné pripojenie ku chrbtici, nervom a krvným cievam. 25. decembra 2017 Canavero predpovedal, že v roku 2018 sa vykoná prvá transplantácia hlavy na žijúcom človeku.

Okrem týchto objavov a úspechov boli v roku 2017 a 2018 aj ďalšie vedecké objavy:

Znovu použitie prvej fázy SpaceX Falcon 9. Odborníci v spoločnosti Elon Musk urobili prelom, keď vypustili Falcon 9 do umelej družice stálym postavením obežnej dráhy. Tým ušetrili 19 miliónov dolárov na jedno vypustenie. V budúcnosti bude množstvo ušetrených peňazí ešte väčšie.

Ktoré z týchto vedeckých objavov si myslíte, že urobia svet lepším? Zdieľajte svoje názory s nami v komentároch.

Pozrite si fotografie na depositphotos, MARS-Bioimaging / facebook